News & Press Releases - March 10, 2008

Axcel investerer i smykkevirksomheden Pandora

Axcel har indgået aftale med ejerne af smykkevirksomheden Pandora om køb af 60% af aktierne i virksomheden. Ejerskabet har hidtil været delt mellem de to stiftere, Per og Winnie Enevoldsen, deres søn Christian og en række ledende medarbejdere. De nuværende ejere medinvesterer sammen med Axcel i det nye selskab og vil fremover eje 40%.

Pandoras kerneprodukt er armbånd med matchende vedhæng (såkaldte charms) i ædelmetal og ægte stene, som kan kombineres på utallige måder. Der kommer løbende nye charms til, og dette giver kunderne mulighed for at sammensætte deres helt personlige og unikke smykke. Armbåndene blev lanceret i 2000 og blev afsættet for Pandoras store succes, som siden bl.a. har indebåret en fordobling af omsætningen – hvert år.

Danmarks bedst bevarede hemmelighed 

Virksomhedens produkter designes og udvikles i Danmark og produceres i Thailand, hvor ca. 1.000 specialuddannede medarbejdere færdiggør smykkerne i hånden. Pandoras smykker, som udover armbånd bl.a. også omfatter halskæder, øre- og fingerringe, sælges direkte eller via distributører til ca. 7.000 smykke- og gavebutikker i 20 lande. Pandora har vundet adskillige gazelle-priser og blev i 2007 kåret til ”Entrepreneur of the Year” i Danmark for sine imponerende resultater og unikke koncept.

”Pandora er Danmarks bedst bevarede hemmelighed,” siger Christian Frigast, managing partner hos Axcel og fortsætter: ”Holdet bag Pandora har på forbilledlig vis formået at udnytte markedets muligheder de seneste syv år. Resultatet er en særdeles succesfuld virksomhed, både hvad angår indtjening og vækst, og hvor mere end 90% af omsætningen ligger uden for Danmark. Kombinationen af et stærkt brand, eksklusiv kvalitet, en høj grad af håndarbejde og en særdeles velfungerende forsyningskæde gør Pandoras koncept helt unikt, og vi glæder os til at videreudvikle virksomheden i samarbejde med familien og ledelsen,” siger Christian Frigast.

Udvikling gennem international ekspansion og udvidelse af produktionen 

Udviklingsplanerne for Pandora omfatter bl.a. fortsat international ekspansion og styrkelse af virksomhedens tilstedeværelse på eksisterende markeder samt en udvidelse af produktionen i Thailand. Pandoras salgsaktiviteter i USA og Canada vil fremover indgå som fuldt ejede datterselskaber i den samlede koncern, som herefter vil have en omsætning på ca. 1,1 mia. kr.

”Pandora har nået en størrelse, hvor vi har behov for, at nye ejere med nye kompetencer træder til. Det gælder bl.a. på det ledelsesmæssige plan, hvor vi har brug for flere professionelle ressourcer, hvis vi skal videreudvikle og udnytte virksomhedens fulde potentiale. Vi har derfor valgt at indgå i samarbejde med Axcel, som efter vores mening har både de ledelsesmæssige kræfter, den industrielle knowhow og erfaring med detailhandel, som vi har brug for,” siger Per Enevoldsen, adm. direktør, medstifter og -indehaver af Pandora. Per Enevoldsen ønsker fremover at koncentrere sine kræfter om udvikling af Pandoras produktionsaktiviteter i Thailand, og virksomheden har derfor iværksat en søgeproces for at finde en ny adm. direktør, der med base i Danmark skal stå i spidsen for realiseringen af Pandoras globale fremtidsplaner.

Nyt logo og brandingstrategi 

Ejerskiftet sker samtidig med at Pandora skifter logo til en moderniseret udgave af sit varemærke. Samtidig skyder virksomheden en ny annoncekampagne i gang, som er en del af den nye brandingstrategi under overskriften ”Unforgettable Moments”. Den nye brandingstrategi skal skabe en central kommunikationsplatform på tværs af alle markeder og dermed styrke virksomheden som globalt brand.

 

Yderligere information:

Christian Frigast, managing partner Axcel

Tlf.: 26 32 64 00 (mobil) e-mail: cf@axcel.dk

 

Per Enevoldsen, adm. direktør Pandora

Tlf.: +66 89 500 1536 (mobil)

e-mail: per@pandora.co.th